Странице

7. 1. 2020.

Knjiški upitnik: Zvuci Božića (Christmas Song Book Tag)

pexels.com

Za razliku od Nove godine i euforije koja je prati, a koja se kod nas negovala kao fini sekularni surogat religioznim praznovanjima u ne tako davnoj prošlosti (iako osmišljen na religioznim osnovama i prožet potrošačkim duhom, sa svim paketićima, poklonima i slavljima), Božić, ovaj julijanski (koji i ja slavim), predstavljao je za mene uvek trenutak tišine i smirenja. Decembarsko uzbuđenje zbog skorog dolaska nove kalendarske godine, optimizam i sastavljanje planova kako to sve možemo postati bolji mi u novom obrtu Zemlje oko Sunca, vreva dočeka, vatrometa, i potonji oporavci od njih, nekako su uvek svoj divan zaključak nalazili u Badnjem danu, a potom i Božiću. 

Ovaj praznik uvek sam provodila u krugu porodice, uže ili nešto šire, i on je oduvek za mene bio svojevrsni kutak toplote, ljubavi, odmora i ušuškanosti u ono malo praznične čarolije koja je preostala, pre nego što se vratimo u realnost, svakodnevnim obavezama i problemima (neko đačkim i studentskim, neko profesionalnim, a svi zajedno uopšteno životnim). Možda je i sam način na koji moja porodica proslavlja ovaj praznik - bez mnogo buke, držeći se nekih osnovnih običaja - doprineo tom osećanju. Tek, izvan nekih eventualnih božićnih filmova koje volim da pogledam na taj dan (i uoči njega), ne hvata me mnogo one medijski promovisane, a prevashodno sa zapada preuzete božićne estetike. Sve to, možda zbog vremenski veće bliskosti, ili pak tog mešanja verskog i sekularnog praznika, pre povezujem sa Novom godinom, pa i mnoge izvorno božićne pesme meni više pasuju uz kraj decembra i sam početak januara, no sa praznikom o kom pevaju. To, svakako, ne znači da ih ne volim i da mi ne prija da ih čujem.

Zbog toga, odlučila sam da (kao i prošle godine) Božić na blogu obeležim upitnikom, ovoga puta tematski zasnovanom upravo na nekim od najpopularnijih božićnih pesama. Tema je praznična, uklapa se, a sama forma upitnika dovoljno je slobodna i opuštena, pa se nekako lepo podudara sa prazničnom bezbriznošću i neopterećenošću. Sam upitnik, u originalu nazvan Christmas Song Book Tag (sa prevodom naslova uzela sam slobode, dok sam se kod pitanja trudila da dam koliko-toliko blizak prevod), pronašla sam ovde, i nije mi poznato da li ga je neko popunjvao na našim blogovima (rado ću pogledati ukoliko jeste, tako da mi slobodno možete skrenuti pažnju). 

Da ne dužim dalje, evo upitnika inspirisanog božićnim pesmama. ☺

1. You're A Mean One Mr. Grinch: Navedi negativca koji ti je bio drag.



Dok ova pesma, napisana za crtani film, inače zasnovan na knjizi tzv. Dr Susa Kako je Grinč ukrao Božić, govori o mrgudu kome su se božićni praznici, euforija i proslave toliko smučili da je rešio da im stane na kraj, moj odgovor mnogo je manje prazničan. Samo pitanje navodi na negativca koji je drag, prema kome gajimo topla osećanja, u krajnjoj liniji ga volimo. No, da budem iskrena, ne mogu da se setim da mi je neki istinski negativac nekada zaista bio drag, ponajmanje da sam ga ili je volela. U najgorem slučaju, u meni se rodila neka vrsta čudnog razumevanja za njihove postupke, ako ne zbog toga što sam istinski mogla da pronađem opravdanje za njih, onda sigurno zbog veštine pisca i talenta da me pošteno izmanipuliše. Odlučila sam se, ovoga puta, za Ričarda III iz istoimene Šekspirove tragedije, iliti vojvodu od Glostera, kako je još nazvan u delu. Odabrala sam ga, pre svega, jer on obuhvata oba razloga koja sam navela, zbog kojih moja osećanja prema negativnim likovima mogu malo omekšati. Šekspir je umeo da napiše negativca, sasvim sigurno, a sa Ričardom je to učinio na posebno vešt način, stavivši ga sasvim blizu nas, zapravo, potpuno okrenutog prema nama, tako da svojim solilokvijima i ispovestima od samog početka postajete njegovi saučesnici. Ne možete se izvući, vama se poverava i morate da ga pratite i slušate, a to sve vrlo lako boji svet njegovim bojama. Dakle, izmanipulisana sam, jer sam već prvom scenom uvučena u njegov zločinački um. S druge strane, možda i kao posledica manipulacije, kako je drama odmicala, počela sam da stičem razumevanje, ne za ono što radi i zašto radi, već za to što je takav kakav je. No o svemu tome u zasebnom postu (pošto ipak ne mogu da se suzdržim, a da se ne raspišem o njemu malo više, a upitnik za to nije mesto).

2. All I Want For Christmas Is You: Koju knjigu priželjkuješ da zatekneš ispod božićne jelke?
Umesto Maraje Keri, varijanta iz jednog od meni najdražih prazničnih filmova - U stvari ljubav.

Božićno darivanje nije nešto što je običaj koji praktikuju moja porodica i prijatelji, tako da je ovo pitanje svakako svrsishodnije u onim sredinama u kojima je i sam upitnik nastao. Ali, pošto se već „igram” sa ovim upitnikom, hajde da ispratim i „pravila”. Navešću ono što je meni na spisku za „književnu nabavku”, pre nego za pozajmicu iz biblioteke - Henri Dejvid Toro, Valden; O građanskoj neposlušnosti i Bil Brajson, Kratka istorija bezmalo svačega. Prvo je knjiga sa liste mojih 12 klasika o kojoj isprva nisam mnogo znala, no što sam se više informisala, ova kombinacija Toroovih memoara i poznatog eseja o neophodnosti građanske neposlušnosti, sve mi je više privlačila pažnju i delovala kao nešto što bih rado imala u kućnoj biblioteci. Drugo je knjiga Bila Brajsona, delo iz oblasti popularne nauke. Od Brajsona sam čitala putopis Ni ovde, ni tamo i Šekspir, svet kao pozornica. Oba dela su mi se dopala dovoljno da steknem neku vrstu poverenja u njegov stil, te da se upustim i u njegova pisanija na teme iz prirodnih nauka (možda nešto i uspe da mi približi, ko zna!).

3. Rudolph the Red Nosed Reindeer: Navedi junaka koji je prevazišao značajne prepreke i naučio da veruje u sebe?


Mogla sam se ovde odlučiti za Dantea (Božanstvena komedija), s obzirom na to da je čovek bukvalno prošao kroz pakao, no ipak svoje utiske o njegovom putovanju čuvam za zaseban post. Ovde ću navesti Edmonda Dantesa (Grof Monte Kristo), koji je prošao kroz nešto drukčiju vrstu pakla i na kraju pronašao, ako na baš veru u sebe, a ono sasvim sigurno mir i zadovoljstvo izvan osvete i ogorčenosti. Ujedno, on je i jedan od razloga zbog kojih sam zavolela Aleksandra Dimu i njegovo pisanje, što je kasnije rezultiralo visokim očekivanjima koja nisu uvek bila ispunjena, kao što je bio slučaj sa Tri musketara.

Kad već spomenuh musketare...

4. Santa Claus Is Coming To Town: a) Koji junak bi se, po tvom mišljenju, našao na vrhu liste nevaljalih? b) Za kog junaka smatraš da bi trebalo da se nađe na vrhu liste dobrih?


Bez Sinatre teško da bi prošao ovaj post!

a) Što se nevaljalaca tiče, bez ikakve dileme - Atos, Portos, Aramis, a na (ne)časnom četvrom mestu i njihov mlađani kolega D'Artanjan. O tome zašto Dimini musketari ne zaslužuju da ih Deda Mraz nagradi opširno sam pisala u svom postu o ovom romanu. Oni bi, verujem, ovaj problem rešili izazvavši Deda Mraza na duel, uvređeni time što oni, plemeniti, nisu dobili poklone, jer njima ništa sem njih samih (i kralja, doduše) nije sveto.

b) Suprotno njima, na vrhu liste dobrih, za vjek vjekova i neprikosnoveno treba da sedi knez Lav Nikolajevič Miškin iz Idiota Fjodora Mihajloviča Dostojevskog (o romanu sam pisala ovde). Molim, sve poklone, paketiće, pažnju i ljubav (uključujući i one namenjene musketarima) proslediti na njegovu adresu!

5. Frosty the Snowman: Koja knjiga ti „istopi” srce?


Mislim da sam u nedavnom postu već navela ovo delo, ali pošto mi trenutno ne pada ništa drugo na pamet, ponoviću se - Roman o Korini Miljenka Jergovića. Priča je smeštena u posleratni Dubrovnik i prati jedan neobičan bračni par, Jozu Taraša, povratnika iz Amerike i Mariju, ženu u zrelim godinama koja je odbijala sve prosce, dok jednom nije primetila „lijepog starca” kako šeta Dubrovnikom. No, priča o ovom bračnom paru pretvara se u svojevrsnu priču o nešto široj porodici, kada u njihov život ušeta neobična mačka, sa krznom „boje pustinje Mohave”, neverovatno slična mačkama koje je Jozo čuvao i koje su ga pratile i napuštale u nekim važnim životnim epizodama. Roman možda tek po naslovu, ovo delo je pravi književni dragulj, jedan od onih koji su mi oduvek bili najdraži - gde ni jedna jedina reč nije višak, niti fali, pomeriš li nešto, preokreneš li - povredićeš je. Savršena, cela lepa, topla i nostalgična, priča o ljubavi, gubicima i nenadanim i neočekivanim dobicima - o životu uopšte. I mačkama (a mačkarki poput mene, to nije nebitna stvar).

6. Feliz Navidad: Navedi knjigu koja se događa u državi koja nije tvoja.



Ovo je pitanje gde bi odgovor moglo biti verovatno više od pola moje čitalačke istorije, ali hajde da navedem jedno delo o kome sam želela da pišem i na blogu, ali sam, s jedne strane, propustila verovatno onaj najinspirisaniji trenutak, kada su čitalački utisci najsvežiji, a s druge, kada sam kasnije i pokušala da napišem nešto, shvatila sam da zapravo nemam mnogo toga smislenog da kažem, sem nekog osnovnog utiska. Možda je, stoga, ovaj upitnik dobar način da ga nekako „provučem” kroz blog, jer je svakako vredno spomena. U pitanju je delo Merso, kontra-istraga Kamela Dauda, smešteno u Alžiru, koje zapravo predstavlja svojevrsni odgovor na Kamijevog Stranca. Pripovedač je, naime, brat bezimenog Arapina kog je Merso ubio na plaži, koji ovoga puta ima ime (Musa) i on nam govori o njegovoj smrti, apsolutnoj tišini o njegovoj sudbini, sudbini njegove porodice, i zanemarivanju njegovog samog postojanja, izvan onog trenutka u kome je postao meta Kamijevog junaka. Zapravo, priču najbolje opisuje i sam pripovedač rekavši da „ovu priču, naime, treba iznova napisati, na istom jeziku, ali zdesna nalevo.”

7. It's The Most Wonderful Time Of The Year: Koje „praznično” delo za tebe odiše božićnom radošću/duhom?


Navešću dva. Najpre ono nama poznatije - Pretprazničko veče Alekse Šantića. Za mene, kada gurnem u stranu sva tumačenja, jednostavno predivan splet prazničnih osećaja - nostalgije, porodične topline i detinje radosti, potonje usamljenosti i sećanja na prošla vremena, no ipak - nade i pronalaska mira, u svom delu u koje je unet i poslednji atom bića. Drugo, možda manje poznato, je pripovetka Na Badnjak iz zbirke Pod starim krovovima hrvatskog realističkog pisca Ksavera Šandora Đalskog, u kojoj se opisuje jedna od poslednjih proslava Božića u zamku starog plemića Illustrissimusa Batorrycha. Sami običaji i način života stare, u ono vreme već prilično zaboravljene i (pred naletima novih vremena) propale hrvatske aristokratije, meni su većim delom bili nepoznanica, i tek sam kroz književnost o njima saznavala. Međutim, uprkos tome, i sada mogu da prizovem u sećanje trenutak kada sam čitala tu pripovetku, ispunjenu idiličnim zimskim prizorima, mirisima praznične trpeze, toplinom trpezarije i prijateljskih razgovora, i kako je sve to uspelo da me za trenutak vrati Božiću (koji je već bio prošao) i oživi neke lepe praznične trenutke koje sam provela sa porodicom. 

8. Sleigh Ride: Sa kojim junakom bi izabrao/la da provedeš praznike?


Ulazak u novu godinu u čitalačkom smislu obeležilo je moje druženje sa starim znancima, s obzirom na to da sam se vratila zbirci Bašta sljezove boje Branka Ćopića. Stoga, pod ponovo oživljenim utiscima, kao odgovor na ovo pitanje biram čitavu galeriju likova iz Jutara plavog sljeza - na čelu sa djedom Radetom, tačkom u kojoj se seku i pronalaze ravnotežu sve krajnosti ovoga sveta, sve komplikacije i životni „nabori” ravnaju, sve težine lakše nose, jer, kao i boje sleza u bašti, i jesu i nisu, i mogu, i ne moraju biti teške.

9. Baby It's Cold Outside: Kojom knjigom, koja ti se nije dopala, bi potpalio/la vatru da se ugreješ?


Moram da priznam da mi se isprva učinilo da se ovo pitanje kosi sa duhom Božića, s obzirom na to da poziva na destrukciju i negativna osećanja prema određenim delima. Nakon nešto premišljanja, rešila sam da ne navodim nijednu knjigu koju sam čitala, premda je bilo i takvih koje su u meni budile upravo navedena osećanja. Ovo se naročito odnosi na dobar deo stručne literature, što zbog često bespotrebnog komplikovanja ne nužno komplikovanih stvari, neretko (čak i za naučna dela) suviše suvoparnog stila, pa i samih stavova i pristupa sa kojima se nisam slagala. Pre nego knjige, koje i kada mi se ne dopadaju mogu imati svoj značaj, makar i kao primeri kako ne treba, mirna srca bih za potpalu iskoristila čitave tiraže tabloidnih dnevnih kvazilistova.

10. Do You Hear What I Hear: Koju bi knjigu, po tvom mišljenju, svi trebalo da pročitaju?



Ne knjigu, već pripovetke Radoja Domanovića, ako ne sve, ono makar trio - Vođa, Danga, Stradija, mada ni Mrtvo more tu ne bi bilo na odmet pročitati (u celosti, ne samo onaj svima poznati odlomak o pesniku). I to, kad kažem da bi trebalo da pročitaju, mislim na ono istinsko čitanje, koje prožima i pročišćuje, možda malo i zaplaši zbog spoznaje da se za više od veka nije mnogo toga pomaklo u mentalitetu, na ono čitanje koje se ne završava na pasivnoj opasci tipa: Hehe, al' nas je pročitao, ništa se od tad nismo izmenili. Čini mi se da ćemo, dokle god Domanović ne krene tako da se čita i predaje, biti osuđeni da ponavljamo one krajnje dve replike iz Vođe, meni inače jedan od najjezivijih i najupečatljivijih krajeva nekog književnog dela: Kuda ćemo? - Ne znamo!

*
Na samom kraju, iskoristila bih priliku da svima čestitam praznik i poželim da ga provedete u miru i radosti sa svojim najvoljenijima! A što se zvukova Božića tiče, ovaj post zaključiću nečim što lično mene, već sa prvim tonovima, ispunjava prazničnom magijom i radošću.

Hristos se rodi!


2 коментара:

  1. Vaistinu se rodi, draga koleginice! Srećan Božić i svako dobro!:)
    Pre svega, prekrasan ti je uvod. Imamo (a verujem i mnogi) istovetan doživljaj praznika, odnosno, njihove međusobne razlike. Da citiram odlomak svog starijeg teksta:

    "(...)Nova godina je bila bučna, šarena, svetlucava i razigrana.
    Božić bi dolazio sedam dana kasnije, najpre obeležavan na selu, potom preseljen u naš gradski stan. Tih, dostojanstven, u slavu predaka i tradicije, bez nakita i pompe.
    (...)Moje detinjstvo (o)živi u sećanju samo kroz staru, dobru bleštavu Novu godinu i gospodstveni, drevni Božić."

    (link za ceo, upravo su praznične pesme tema, tj. njihova lista: http://alittlerunaway.blogspot.com/2016/12/praznici-nam-stizu.html)

    Baš kada sam mislila da nema upitnika koji nisam izgustirala, a da je iole zanimljiv i nov, dala si mi inspiraciju. Hvala, ovo ide u rokovnik za kraj godine. Veoma je zanimljiv i dopadaju mi se pitanja.:)
    Doduše, mnogo liči na ovaj, koji sam ranije popunjavala, ali nisu sva pitanja ista, pa može da se improvizuje:
    http://alittlerunaway.blogspot.com/2018/12/subota-sa-knjigom-praznicni-knjiski.html

    Ričard III je i meni istinski fascinantan lik. Jesi li čitala "Negativan junak", studiju Nikole Miloševića? Tu se baš dobro i argumentovano tretira fenomen dopadljivosti antiheroja.

    Moraću uskoro da se podsetim musketara, da vidim hoćemo li ih slično doživeti. Baš mi je simpatičan tvoj odabir u obe kategorije - da, knez Miškin je verovatno najbolje knjiško stvorenje ikada.:)
    Ova druga strana "Stranca", odnosno, Mersoove priče, deluje mi vrlo zanimljivo! Nisam ni znala za knjigu, hvala na otkriću!:) Jergović obavezan na listi.
    Vidiš, jedna od čari čitanja tekstova fakultetskih sapatnika je (da mi se ne uvrede drugi) upravo ova: naići na imena poput Đalskog, za koga (nažalost!) malo ko sem nas "knjižnika" da je čuo, danas. Ova pripovetka mi je, doduše, nepoznanica, ali vredi mi se zato vratiti.
    "Bašta sljezove boje" je divnai neophodna knjiga, retko neodoljive i dirljive topline. Svima je uvek preporučujem. Toliko čovekoljublja ne može da ne oplemeni.
    Pitanje 9 potpisujem! Ne bih uništila knjigu, ali bih njome, recimo, potkočila klimavi nogar stola ili nešto slično.:) Što se stručnih dela tiče, pod utiskom, sada već polugodišnjeg neprekidnog iščitavanja gotovo isključivo takvog štiva (a kraj se još ne nazire!), moram priznati, teška srca, da su ona stvarno izuzetna, sa izbalansiranom naučnošću i prijemčivošću stila, mnogo ređa od reciklaža jednih istih, uglavnom pionira određenog književnoteorijskog pravca. Gomila citata, prekopiranih rečenica prethodnika, uz tu i tamo neku ličnu opasku...takođe, o jednim piscima (i pravcima) se piše u nedogled, o drugima nemamo čestitu studiju još od međuratnih godina, eto skoro vek...
    Domanović je vazda aktuelan....čime, verujem, nesrećnik uopšte ne bi bio zadovoljan, da je mogao predvideti, svojevremeno.:( I upravo to na šta ukazuješ je, bojim se, najveći problem: "svi" citiraju i kao, prepoznaju Nušićeve i Domanovićeve, ili ako ćemo prema bližoj prošlosti, vizije Top liste Nadrealista, ali očito iz njih slabo šta nauče, čim nam se istorija ponavlja, odnosno, u istom smo blatu generacijama. Problem je u "čitanju", umesto čitanja, sa razumevanjem i promišljanjem.
    I "Krcko Orašćić", magija!:* Da ti otkrijem nešto, svaku godinu započnem Novogodišnjim koncertom iz Beča na televiziji. Ove godine sam, sutradan, gledala i snimak "Krcka" iz Sava centra, ruski gosti, na ledu. Isto sam ga uvrstila na čelo liste spomenute na početku komentara.

    Hvala ti na divnom tekstu. Iako ne pišem, pratim i baš se odmorim uz svaki novi tekst.:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala tebi na linkovima za tekstove! Potpuno sam smetnula s uma ovaj praznični upitnik, mada vidim da je zamisao vrlo slična (čak se i kroz upitnike vidi da praznici spajaju, u tome kako ih doživljavamo i kakve asocijacije bude). Drugi tekst me posebno raduje, valja osvežiti malo plejlistu (znam da imaš dosta takvih postova, tako da ću zaroniti u arhivu). :)

      ''Negativnog junaka'' jesam čitala, mada iz ove perspektive kao da nisam, jer je to bilo u jeku priprema kolokvijuma i ispita, pa mi se nekako utopio u gomilu drugih tekstova. Ali Milošević mi je svakako među onim autorima kojima planiram da se vratim, pošto smatram da ih nisam dovoljno dobro pročitala prvi put (kao i, recimo Novicu Petkovića i ''Dva srpska romana'', Bahtina i sl.). A za ''reciklaže'' među naučnim radovima mogu samo da se složim. Iste teme, isti pisci i problemi, kompilacije tuđih zaključaka i povremeno neki svoj, ne nužno koristan komentar - sve je to vremenom počelo da mi liči više na pravdanje mesta koja se zauzimaju u nekim naučnim institucijama, nego na naučni rad koji ima svrhu i značaj.

      Đalski mi je među dražim otkrićima na fakultetu, pored, na primer, Ranka Marinkovića, ili Vjenceslava Novaka (dopali su mi se njegovi ''Posljednji Stipančići''), čak sam i za Daudov roman na nekim vežbama saznala, verovatno iz Opšte književnosti. Ali zato ima i takvih dela koja sam morala da čitam, a ništa mi gore ne bi bilo i da sam ih zaobišla (''Dve Marije'' mi život skratiše, u to ne sumnjam). Studiranje srbistike - mač sa dve oštrice... :)

      Meni prvi januar nekako nije potpun bez Novogodišnjeg koncerta. Ove godine odgledah samo drugu polovinu, doduše, ali i to se računa. :) ''Krcka'' zaista volim od malena, ali skoro sam na tv-u uhvatila relativno nov film ''Krcko Oraščić i četiri kraljevstva'' i potpuno se razočarala. Na oko lep film, ali isprazan, meni tipičan primer aktuelne holivudske prakse lenjog recikliranja dobro poznatih priča. Šećernu vilu igra - Kira Najtli.

      Hvala na čitanju i komentaru! :)))

      Избриши